Het begint met een goed recept
Een goed en smakelijk businessrecept – ook wel strategie genoemd – vraagt aandacht en focus. Eerst moet je weten waarom je gaat komen en wat je ermee wilt bereiken. Welke smaak wil je creëren, hoeveel gasten wil je mee laten genieten en wat is de ervaring die je jezelf en je medewerkers en klanten mee wilt geven? Een goede kok zal nooit beginnen met koken, voordat hij precies weet wat hij gaat bereiden. Dus waarom doe je dat als ondernemer wel?
Verspilling? Liever niet.
Stel je voor, je trekt je koelkast open en je pakt een aantal willekeurige ingrediënten die je lekker vindt. Je gooit het samen in een pan en je laat het even pruttelen. Ondertussen ga je nog wat anders doen en tussendoor proef je een keer, echt lekker is het nog niet. Je gooit er wat van het één en ander bij, het vuur wat hoger en et voilà! Tenminste dat hoop je… Het resultaat is minder dan gehoopt en na enkele happen gooi je het weg! Zonde, toch? Toch is dit precies wat er gebeurt in veel bedrijven als het gaat om verbeteringen in de bedrijfsprocessen. Er worden verschillende optimalisaties doorgevoerd zonder een logisch onderling verband en strategie. En wanneer het niet het gewenste resultaat oplevert, wordt er gewoon een schepje bovenop gedaan in de hoop dat het dan wel werkt. De resultaten komen wel, maar lang niet zoals gewenst.
Een goed recept en een volleerde kok
Om een succesvolle strategie te ontwikkelen en optimalisaties door te voeren is er aandacht, ervaring en focus nodig. Unidis kijkt over je schouder mee, we bepalen samen de belangrijkste doelen en kiezen de juiste ingrediënten die samen het maximale resultaat geven. We optimaliseren de bedrijfsprocessen waar nodig en leren je als ‘chef-kok’ creatief om te gaan met de bouwstenen van je onderneming. Want waarom zelf het wiel uitvinden als de hulp nabij is?